لیزر درمانی و تسکین درد نوروپاتی دیابتی

29 مارس 2017- درمان با لیزر کم انرژی می‌تواند درد ناشی از نوروپاتی دیابتی را به طور موثری کاهش دهد. لیزر درمانی یک درمان غیر تهاجمی است که در مطالعه‌ی محققان برزیلی  بر روی موشهای صحرایی مدل نوروپاتی دیابتی آزمایش گردید. نتایج این درمان نشان می‌دهد لیزر درمانی با انرژی پایین می‌تواند به کاهش درد ناشی از آسیبهای عصبی (نوروپاتی دیابتی) کمک کند.

 نوروپاتی یک اختلال عصبی است که می‌تواند برای برخی از بیماران بسیار دردناک باشد و در برخی موارد شدید، منجر به قطع عضو می‌شود، کنترل خوب قند خون می‌تواند به افراد دیابتی در جلوگیری از بروز این عارضه کمک کند .

 محققان موسسه‌ی علوم بیومدیکال در دانشگاه سائوپائولو(ICB-USP) به بررسی ده جلسه لیزر درمانی در طی ده روز بر روی جوندگان مدل مبتلا به نوروپاتی دیابتی پرداختند.

وضعیت اعصاب موشها پس از 4 جلسه از شروع درمان بطور قابل توجهی بهبود یافت، پرفسور Chacur مدیر این تحقیق می‌گوید: ما قصد داریم پروتوکل مشابهی را برای درمان افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی اجرا کنیم.

 او افزود: پاسخ‌های رفتاری در تمام حیوانات تحت درمان با لیزر بهبود یافته است، ما این درمان را پس از 45 روز، زمانیکه حیوان به خوبی به شرایط نوروپاتیک مزمن مبتلا شده بود، آغاز کردیم. ما از لیزری با طول موج 904 نانومتر استفاده کردیم که قادر به نفوذ به بافتهای عمقی‌تر می‌باشد.

 محققان نتیجه‌گیری نمودند که استفاده از low-level laser therapy یک درمان عملی موثر برای کاهش درد عصب و حفاظت از رشته‌های عصبی در برابر آسیب‌ها است، آنها همچنین افزودند که به آزمایشات بیشتری برای تایید اثرات کامل بیولوژیکی این درمان نیاز دارند.

 نتایج این تحقیق درمجله‌ی Lasers in Medical Science منتشر شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/low-level-laser-therapy-could-be-effective-pain-relief-for-diabetic-neuropathy-96261134.html